Συνεντευξη

“Έχουμε περισσότερη ανάγκη σήμερα τον Ερωτόκριτο παρά την εποχή που γράφτηκε…”

Συνεντευξη

“Έχουμε περισσότερη ανάγκη σήμερα τον Ερωτόκριτο παρά την εποχή που γράφτηκε…”

Mag24 (9.7.19)

Σήμερα, Τρίτη 9 Ιουλίου, έρχεται στη “Χώρα” και στο 13ο Φεστιβάλ Οίτης ο “Ερωτόκριτος”, σε μουσική του Δημήτρη Μαραμή, βασισµένο στο πρωτότυπο αριστούργηµα του Βιτσέντζου Κορνάρου, με τους Vamos Ensemble.

Λίγες ώρες πριν απολαύσουμε αυτή τη μοναδική παράσταση στην περιοχή μας, ο Δημήτρης Μαραμής μας μίλησε για το έργο και τη μουσική του, τη συνεργασία του με τους Vamos Ensemble, για τη διαχρονικότητα του “Ερωτόκριτου”

Mag24 (9.7.19)

Σήμερα, Τρίτη 9 Ιουλίου, έρχεται στη “Χώρα” και στο 13ο Φεστιβάλ Οίτης ο “Ερωτόκριτος”, σε μουσική του Δημήτρη Μαραμή, βασισµένο στο πρωτότυπο αριστούργηµα του Βιτσέντζου Κορνάρου, με τους Vamos Ensemble.

Λίγες ώρες πριν απολαύσουμε αυτή τη μοναδική παράσταση στην περιοχή μας, ο Δημήτρης Μαραμής μας μίλησε για το έργο και τη μουσική του, τη συνεργασία του με τους Vamos Ensemble, για τη διαχρονικότητα του “Ερωτόκριτου”

Ο “Ερωτόκριτος” έχει ήδη διαγράψει σπουδαία πορεία. Μιλήστε μας λίγο γι’αυτό καθώς και για τη συνεργασία σας με τους Vamos Ensemble.

Έπιασα συνθετικά ένα εξαιρετικά σημαντικό ποιητικό κείμενο της κρητικής αναγέννησης και το μελοποίησα με ένα σύγχρονο και μη αναμενόμενο τρόπο από τη μία πλευρά, αλλά ακούγοντας πολύ προσεχτικά τη μουσική των στίχων του και της κρητικής διαλέκτου, της γλώσσας του. Το αποτέλεσμα αγαπήθηκε πολύ γιατί δημιουργούσε μία έκπληξη, συγκίνηση, φρεσκάδα και αλήθεια μαζί. Η πορεία του έργου δεν ξέρουμε πότε θα σταματήσει από τη στιγμή που είναι πολλοί ακόμα που δεν το έχουν ακούσει, αλλά και πολλοί που έρχονται και ξανάρχονται να το ακούσουν. Η συνεργασία με τους Vamos Ensemble ήταν και είναι μία εμπειρία τέχνης, πολιτισμού, φιλίας και ομορφιάς. Μιλάμε για ένα μουσικό σχήμα, μικρογραφία συμφωνικής ορχήστρας με όνομα από το όμορφο χωριό Βάμο μεταξύ Χανίων και Ρεθύμνου και μία προσπάθεια μουσικών που ζουν κι εργάζονται στην Κρήτη για να παράγουν ένα νέο ήχο, νέα μουσική και νέες προτάσεις. Είναι μία γέφυρα που μόνο με τη μουσική μπορείς να πετύχεις. Ένας συνθέτης εμπιστεύτηκε τις παρτιτούρες του έργου του σε ένα δυναμικό μουσικό σχήμα, όπου το έργο ξαναενορχηστρώθηκε από το σχήμα και αναγεννήθηκε νέο, δυνατό, επιβλητικό και πλήρως συναυλιακό.

Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο έργο της ελληνικής λογοτεχνίας;

Με ώθησε το πώς ένα τόσο υψηλού επιπέδου ποιητικό έργο, ένα αριστούργημα παγκόσμιου βεληνεκούς, είναι ταυτόχρονα τόσο κοντά στο μέσο άνθρωπο, τόσο άμεσο, τόσο οικείο. Η ιστορία φαίνεται πως είναι απλά μία έντονα ερωτική ιστορία. Όμως για μένα είναι κάτι παραπάνω. Είναι η δύναμη του ανθρώπου, που όταν ποθεί κάτι πάρα πολύ δυνατά, ξεπερνά το ίδιο του το πεπρωμένο, υπερβαίνει τον εαυτό του, νικά όλα τα εμπόδια και πετυχαίνει να νικήσει. Αυτό είναι για μένα το μεγάλο μήνυμα του Ερωτόκριτου. Να μην υπολογίζεις τίποτα μπροστά στο στόχο σου και στα θέλω σου. Και η προσωπική μου πορεία το δείχνει καθαρά πως ταυτίζομαι με αυτή την ιδέα.

Πόσο μπορούν να ταυτιστούν οι σημερινοί νέοι με αυτόν που “κρίνεται” (αυτόν δηλαδή που βασανίζεται) από τον Έρωτα; Θα μπορούσε ο Ερωτόκριτος να είναι ένας νέος που ζει στο σήμερα;

Φυσικά και θα μπορούσε. Ο Ερωτόκριτος είναι έφηβος. Ο έρωτας που περιγράφεται είναι εφηβικός. Μιλούμε για νέους οι οποίοι δεν έχουν προλάβει να βολευτούν ή να παραιτηθούν ή να υποκύψουν σε οτιδήποτε στατικό. Το έργο εξυμνεί το ανυπόταχτο, το ζωντανό, το παθιασμένο, το αίσθημα, το ένστικτο, το όνειρο. Όλα αυτά είναι τα συστατικά που πρέπει να έχει ένας νέος σήμερα για να πετύχει να ζήσει αληθινά και να μην πέσει σε κατάθλιψη. Ο Ερωτόκριτος είναι ένα εκκωφαντικά αντικαταθλιπτικό έργο. Άρα, το έχουμε περισσότερη ανάγκη σήμερα παρά την εποχή που γράφτηκε. Όσον αφορά τη μουσική προσέγγιση που έχω κάνει, φυσικά και είναι πολύ κοντά σε ένα νεανικό και σύγχρονο ακροατήριο που ψάχνεται για νέα ακούσματα και πράγματα γενικότερα.

Μετά από τόσες σπουδαίες συνεργασίες και δουλειές που “ευτύχησαν” από κάθε άποψη, υπάρχει μία μοναδική που μέσα σας να ξεχωρίζει λίγο περισσότερο από τις άλλες; Κι αν ναι, ποιοι είναι οι λόγοι;

Ακόμα και σ’ αυτή την ερώτηση, πάλι για τον Ερωτόκριτο θα μιλήσω. Καθώς ήταν το έργο και συγκυριακά οι παραστάσεις του που με βοήθησαν να ακουστεί η δουλειά μου περισσότερο από κάθε τι άλλο πριν. Συγκεκριμένα η νύχτα της παράστασής του στο εξαντλημένο από εισιτήρια Ηρώδειο είναι μία νύχτα βαθιά χαραγμένη μέσα μου. Ήταν συγκλονιστικό αυτό που συνέβαινε με το που τελείωνε η κάθε σκηνή και όταν τελείωσε το έργο ολόκληρο. Ουσιαστικά μία σύγχρονη, μοντέρνα όπερα πάνω σε ένα κλασικό κείμενο, ενός νέου συνθέτη συγκριτικά με την ηλικία της καταξίωσης ενός συνθέτη έντεχνης μουσικής, κατάφερε να ξεσηκώσει ένα κοινό πέντε χιλιάδων ανθρώπων που άκουγαν για πρώτη φορά αυτή τη μουσική. Αυτή η βραδιά θεωρώ πως με έχει στιγματίσει.

Μιλήστε μας λίγο για τα μελλοντικά σας σχέδια; Τι να περιμένουμε από εσάς στο άμεσο μέλλον;

Ετοιμάζω νέα έργα για το 2021 τα οποία θα ανακοινωθούν όταν θα έρθει η ώρα τους να γνωστοποιηθούν. Μετά τον κύκλο του Ερωτόκριτου, από το 2020 θα επαναφέρω στο προσκήνιο το άλλο μου μουσικοθεατρικό έργο τους Στοιχειωμένους που ανέβηκε το 2019 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών μόνο για δύο παραστάσεις και το οποίο είναι μία τριλογία από τρία δημοτικά τραγούδια: Του Νεκρού Αδελφού, Το Γιοφύρι της Άρτας και Το Στοιχειό της Χάρμαινας.

Συνέντευξη στο Mag24