Artists

Artists

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΑΜΗΣ

Είμαι συνθέτης. Επιλέγω ήχους από ένα άπειρο σύμπαν ηχητικών συνδυασμών, από ένα χάος, και συνθέτω μία μουσική δομή, μια φόρμα. Με λίγα λόγια γράφω ένα κομμάτι,ένα τραγούδι. Αυτή είναι η δουλειά μου, αυτό είναι το πάθος μου, αυτό αποτελεί την ευχαρίστησή μου και δίνει νόημα στη ζωή μου.

Διδάχτηκα την μουσική από άλλους με σπουδές πολλών χρόνων, αλλά διδάχτηκα και πολλά μόνος μου. Συνεχίζω να είμαι μαθητής, να μελετώ, αλλά και να δίνω εξετάσεις συνέχεια με κάθε μουσική μου δημιουργία ή εκτέλεση. Ακόμα κι όταν διδάσκω κάποιον άλλον, πάλι σε μένα επιστρέφει το μάθημα.

Εργάζομαι σκληρά για την πρωτοτυπία και το προσωπικό μου στίγμα, γι’ αυτό και δεν υπέκυψα στις σειρήνες της τρέχουσας μόδας της πρόχειρης ή «εμπορικής» μουσικής, αλλά παρέμεινα πιστός στην προσωπική μου αισθητική και στα δικά μου πρότυπα, επιλέγοντας το δρόμο τον λιγότερο ταξιδεμένο.

Και το ταξίδι, συνεχίζεται…

Δημήτρης Μαραμής

Ορόσημα
1998

Έγραψαν για τον «Ερωτόκριτο» του Δημήτρη Μαραμή:

“…O Δ. Μαραμής με τον «Ερωτόκριτο» ανανεώνει αποφασιστικά και καθοριστικά το musical, ειδικά για τα δεδομένα της χώρας μας στην οποία το ιδίωμα έχει σχεδόν ανύπαρκτη γηγενή παράδοση.» – MUSICPAPER
«Ας μείνουμε λοιπόν στο εκκωφαντικό χειροκρότημα στο κατάμεστο Ηρώδειο, όπου ο κόσμος δεν σταμάτησε να επευφημεί τους συντελεστές της παράστασης, τόσο κατά τη διάρκειά της, όσο και αρκετά λεπτά μετά το πέρας της.» - ΑVOPOLIS
«Δεν είναι ο Ερωτόκριτος μεταφερμένος από το 1600 στο 2017. Είναι ο Ερωτόκριτος του 2017 που επιστρέφει στην πηγή…». Δημήτρης Δουλγερίδης – ΤΑ ΝΕΑ
«Ένας αριστουργηματικός Ερωτόκριτος… πρόκειται όχι απλώς για ένα masterpiece αλλά για ένα masterwork!». Γιώργος Χαρωνίτης – ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ
«…Ένα από τα πιο όμορφα μουσικά έργα που έχω ακούσει ποτέ! … μια πρωτότυπη μουσική σύνθεση που ξεχείλιζε από πάθος, ορμή, συγκίνηση, ευαισθησία και, πάνω απ’ όλα, εφηβική φρεσκάδα!». Λένα Ιωαννίδου – ATHENS VOICE
«…Ένας ωκεανός ήχων που παρόμοιους δεν έχουμε ξανακούσει σε σύγχρονο ελληνικό έργο.” Σάκης Δημητρακόπουλος – ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ
«…Ένα μεγάλο, διαχρονικό ερωτικό τραγούδι γιατί τα συστατικά υλικά του όχι μόνο είναι ανθεκτικά αλλά καινοτομικά στην πλευρά της πρωτοπορίας.” Γ. Κ. Καρατζάς – ΘΕΜΑ.gr «Από τις ωραιότερες παραγωγές που είδα τελευταία. Τρυφερό και συγκινητικό, εξαιρετικές φωνές, υπέροχη μουσική, υψηλές ποιότητες σε όλη την παραγωγή, ευρηματική σκηνοθεσία. Μπράβο σε όλη την ομάδα του Ερωτόκριτου!» Εύη Καλλίνη – GLOW
«Κάλλια `χω σε με θάνατο παρ’ άλλη με ζωή μου. Γιά σέναν εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου”. Συγχαρητήρια Δήμητρη Μαραμή, σπάσατε τα όρια του χώρου και του χρόνου.» Έλσα Ποιμενίδου – ΕΡΤ3
Απόσπασμα από την κριτική του MUSICPAPER για την παράσταση στο Ηρώδειο
“…Δίχως να το προσπαθήσει, ίσως χωρίς καν να το σκεφτεί, ο Δ. Μαραμής με τον «Ερωτόκριτο» ανανεώνει αποφασιστικά και καθοριστικά το musical, ειδικά για τα δεδομένα της χώρας μας στην οποία το ιδίωμα έχει σχεδόν ανύπαρκτη γηγενή παράδοση. Εκκινώντας από αυτό που δεν μπορεί παρά να είναι η απαρχή κάθε musical, την jazz, με την κλασική παιδεία του πάντα στο φόντο και εμπλουτίζοντας τες με στοιχεία από αρκετά ακόμα ιδιώματα έγραψε ένα έργο γεμάτο από πλούσιες, γενναιόδωρες και κάποιες φορές πανέμορφες μελωδίες.
Η ενορχηστρωτική επιλογή του για αυτό ήταν ευφυέστατη, καταρχήν ένα κουαρτέτο εγχόρδων στο οποίο αντικατέστησε το δεύτερο βιολί με κοντραμπάσο που, μαζί με τα ντραμς, αποτελούσε μια στιβαρότατη rhythm section, η οποία στήριζε τα τρία πνευστά, σαξόφωνο, τρομπέτα και τρομπόνι. Επί της ουσίας δηλαδή σχημάτισε ένα jazz γκρουπ ενισχυμένο με έγχορδα του οποίου κορωνίδα και πρωταγωνιστής – αναπόφευκτα ίσως – ήταν το πιάνο του. Ως προς αυτό δεν μπόρεσα να μην εκτιμήσω για άλλη μια φορά τον εκτελεστή Δημήτρη Μαραμή, έναν εκπληκτικό σολίστ του πιάνου ο οποίος ούτε που διανοείται να κάνει επίδειξη της δεξιοτεχνίας του αλλά πάντα την βάζει στην υπηρεσία της μουσικής του και μόνο σε αυτήν.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση μάλιστα καταφέρνοντας ταυτόχρονα να διευθύνει αποτελεσματικότατα τους εξαίρετους άλλους οκτώ μουσικούς, ένα ακόμα ταλέντο του θαυμάσιου δημιουργού. Αυτό που δεν ξέρω αν συνειδητοποιεί ο Δημήτρης, όταν λέει ότι αντλεί από δύο μεγάλες δεξαμενές, της κλασικής και της ελληνικής παραδοσακής μουσικής, είναι μιαν ακόμα πλευρά του. Γιατί μέσα του, αναμφίβολα πια, κρύβεται ένας αληθινός jazz μουσκός ο οποίος μάλιστα στην περίπτωση του «Ερωτόκριτου» έπεται μόνον του συνθέτη με καταβολές στην κλασική μουσική και προηγείται κατά πολύ όποιων και όσων επιρροών έχει δεχθεί από την ελληνική!”
AVOPOLIS
Η θεωρητική και πρακτική κατάρτιση που απαιτείται για να γράψει κανείς μια επαρκή και επαγγελματική κριτική για πονήματα όπως αυτό του Ερωτόκριτουτου Δημήτρη Μαραμή, ανήκει σε σφαίρες που δεν τολμούμε να ισχυριστούμε ότι έχουμε διασχίσει. Τα επί μέρους συστατικά του κοκτέιλ ήταν άρτια εκτελεσμένα, το κοκτέιλ το ίδιο ωστόσο είναι για τολμηρούς. Ας μείνουμε λοιπόν στο εκκωφαντικό χειροκρότημα στο κατάμεστο Ηρώδειο, όπου ο κόσμος δεν σταμάτησε να επευφημεί τους συντελεστές της παράστασης, τόσο κατά τη διάρκειά της, όσο και αρκετά λεπτά μετά το πέρας της.
Και αν κάτι μένει με σιγουριά, είναι η καταλυτική δύναμη και η ισοπεδωτική διακειμενικότητα αυτού του κρητικού δεκαπεντασύλλαβου, ο οποίος συμπυκνώνει την επανάσταση της αγάπης με τρόπο που θα ζήλευε και ο θείος Σαίξπηρ: «Καλλιά ‘χω σε με θάνατο/παρ’ άλλη με ζωή μου/για σέναν εγεννήθηκε/στον κόσμο το κορμί μου».
ARTPLAY
Ο συνθέτης λοιπόν, επενεργώντας πρωτότυπα και παρορμητικά, αφήνοντας στην άκρη τη «νενομισμένη» μελωδική αντίληψη της Κρήτης και των μουσικών φορέων της για την ιστορία του Ρωτόκριτου και της Αρετούσας, δοκίμασε να εμβολιάσει τη ρυθμοτονία του Κορνάρου σε ένα εμπνευσμένο αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, επεξεργάστηκε ένα λιμπρέτο (από το αυθεντικό κείμενο των 10 χιλιάδων στίχων) συνθέτοντας νέα μουσικά θέματα, αναπτύσσοντας ηχητικές φόρμες και διευρύνοντας τις αισθητικές αναζητήσεις του στον χώρο της τζαζ, της έντεχνης ελληνικής μουσικής, των μπλουζ, εν συνόλω προσδιορίζοντας το έργο στο πλαίσιο του μιούζικαλ – ενός είδους, δηλαδή, που έχει μηδενική ανάπτυξη στην εγχώρια μουσική δημιουργία. Αυτό που ξενίζει τον θεατή-ακροατή είναι κυρίως ο τρόπος που συνυφαίνεται ο λόγος (η κρητική διάλεκτος) με τη σύγχρονη ακουστική πρόσληψη που προτείνει ο Δημήτρης Μαραμής. Ετούτο ωστόσο συμβαίνει μόλις στην αρχή, καθώς η εξοικείωση οδηγεί απρόσκοπτα στην εξέλιξη της αφήγησης. Ως προς αυτό το τελευταίο, η σκηνοθετική λογική από τον Κωνσταντίνο Ρήγο μπορεί να θεωρηθεί εξαιρετική, δεδομένου ότι προσέδωσε στο λιμπρέτο και τη μουσική μια προοπτική, τυπική του μουσικού θεάτρου: οι ήρωες βιώνουν τα πάθη τους, αγγίζουν το ύψος και το βάθος της αλήθειας τους, συγκρούονται και συναντιούνται, όπως κάθε τι άλλο στη ζωή, διαχρονικά. Κι όλ’ αυτά με ερμηνευτές-ηθοποιούς από το σύγχρονο τραγούδι (Θοδωρής Βουτσικάκης, Μαρίνα Σάττι, Γκωτιέ Βελισσάρης) αλλά και από δύο έμπειρους λυρικούς τραγουδιστές (Ιωάννα Φόρτη, Κωστής Μαυρογένης), οι οποίοι συνδέουν, από κοινού, την πρώτη ύλη με τη φιλοδοξία ενός τελικού αποτελέσματος επί σκηνής που θα αγγίξει τον σημερινό θεατή.
VIDEOS
“ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ” – Η ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΥ – ΗΡΩΔΕΙΟ 2017
Μιούζικαλ του Δημήτρη Μαραμή βασισμένο στο πρωτότυπο έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου
Μουσική Διεύθυνση: Δημήτρης Μαραμής
Σκηνοθεσία-χορογραφία-σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος
ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ  – ΤΗΝ ΑΡΕΤΟΥΣΑ ΣΤΟ ΚΟΥΡΦΟ
Μουσική Διεύθυνση: Δημήτρης Μαραμής
Σκηνοθεσία-χορογραφία-σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος
Από τις παραστάσεις στην ΕΛΣ τον Μάιο του 2017
ΑΡΧΑΝΕΣ 2017

 

© Artway· 1997 - 2021 · All rights reserved.